Procedure uitvaartdienst en/of bijzetting op de begraafplaats van de St. Vitus Parochie Blaricum:
1. Aanvraag:
De uitvaartondernemer meldt uitvaart + begrafenis:
– voorganger bellen i.v.m. beschikbaarheid voorganger en kerk en
– de beheerder van het kerkhof bellen i.v.m. beschikbaarheid kerkhof.
In geval de overledene een niet-ingeschreven parochiaan betreft, die niet in een bestaand familiegraf wordt begraven of bijgezet, moet eerst overleg worden gepleegd met de locatieraad. Dit overleg wordt na een verzoek van de begrafenisondernemer gevoerd door de werkgroep van de begraafplaats. Enkel de locatieraad kan toestemming geven voor het begraven op het kerkhof.
Wij bevestigen aan de uitvaartondernemer de definitieve dag en tijdstip. Pas, na deze bevestiging kan de uitvaart en de bijzetting met de familie afgesproken worden.
2. Aanvraagformulier:
De uitvaartondernemer dient digitaal (middels ingevuld aanvraagformulier) alle gegevens betreffende de overledene, de uitvaartdienst, familiegraf, rechthebbende etc. aan te leveren.
Klik hier om direct naar het aanvraagformulier te gaan.
3. Enkel de voorganger en de beheerder bepalen waar, wanneer en hoe een uitvaartdienst wordt ingevuld en hoe er wordt begraven op onze begraafplaats.
Indien de familie uitzonderlijke wensen heeft, zal dat telkens overlegd dienen te worden met de
voorganger of beheerder en zo nodig de locatieraad. Aan niet alle wensen kan worden voldaan. Uiteraard zullen hiervoor extra kosten worden berekend.
4. Grafakte:
Aan de hand van het ontvangen aanvraagformulier wordt de ‘Grafakte’ opgemaakt alsmede het formulier ‘Toestemming begraving’ (indien van toepassing) en zo spoedig mogelijk gemaild aan de
Uitvaartondernemer, samen met de begroting, het reglement en de voorschriften. De uitvaartondernemer dient vóór de bijzetting, de grafakte (en het toestemmingsformulier) aan de rechthebbende ter ondertekening te overhandigen, zodat de familie duidelijk weet wat de kosten zijn.
5. De uitvaartondernemer kan aan de familie desgewenst een indicatie opgeven van de kosten die zullen worden berekend, maar deze indicatie is NOOIT bindend. Enkel het kostenoverzicht, vermeld op de grafakte, is bindend voor de grafrechten. Op de begroting wordt een totaaloverzicht van de kosten vermeld, inclusief de uitvaartdienst. De kosten van de uitvaartdienst zijn indicatief; als de invulling van de uitvaartdienst veranderd, zal uiteraard de definitieve factuur worden aangepast.
6. De ondertekende grafakte en het toestemmingsformulier dienen op het moment van begraven aan de beheerder te zijn overhandigd. Is de grafakte en/of het toestemmingsformulier niet aanwezig, dan dient de uitvaartondernemer ervoor zorg te dragen dat deze per omgaande wordt/worden aangeleverd, zodat voor het einde van de begrafenis op het kerkhof, de grafakte en/of het
toestemmingsformulier alsnog aan de beheerder kan/kunnen worden overhandigd.
7. Factuur:
Na de begrafenis wordt de factuur voor de uitvaart en/of bijzetting opgemaakt en aan de uitvaartondernemer toegestuurd.
8. Urnbijzetting:
Bij aanvraag door een familie voor een urnbijzetting, wordt een afspraak gemaakt met de beheerder van onze begraafplaats om het urnengraf of de plek in de urnenmuur of de urnenheuvel te bepalen. Middels de grafakte worden de kosten duidelijk aan de familie bekendgemaakt. Na de bijzetting wordt de factuur opgemaakt en aan de rechthebbende toegestuurd.
10. Grafrust:
Bij alle bijzettingen op onze begraafplaats in familiegraven, hanteren wij standaard 20 jaar grafrust. De grafrechten worden standaard verlengd met 20 jaar vanaf heden. Reeds betaalde grafrechten, worden hiermee verrekend.
Wij zullen duidelijk melden wanneer een laatste overledene in een familiegraf wordt bijgezet. De familie heeft dan de mogelijkheid om voor deze bijzetting het graf te laten herschikken, zodat
eventueel later nog een familielid kan worden bijgezet. Hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht. Indien het graf vol is, kan er in de lopende 10 jaar (wettelijke grafrust) niemand meer worden bijgezet.